Ale cui sunt parcările din Sighişoara?…

parcariTeoretic ale comunităţii… Chiar dacă sunt date în concesiune spre exploatare unei firme private. Adică au fost, întrucât contractul de concesiune între Primăria Sighişoara şi SC Boss Company SRL a expirat încă din 12 decembrie 2012, dacă e să ne luăm după Hotărârea Consiliului local Sighişoara nr. 103 din 29 noiembrie 2012. Însă în ciuda intrării în vigoare a acestei hotărâri şi în ciuda anunţului postat pe site-ul Primăriei Sighişoara, ce-i drept cam târziu – abia pe 10 ianuarie 2013 – ,angajaţii SC Boss Company SRL continuă să-i taxeze pe şoferii care-şi parchează maşinile în centrul oraşului şi pe cei care doresc să intre cu autoturismul în Cetate. Deci, cum ar trebui să procedeze şoferii? Să plătească sau să nu plătească? Pentru că anunţul Primăriei este destul de ambiguu în acest sens. Fraza „vă aducem la cunoştinţă că persoanele care au achiziţionat şi/sau vor achiziţiona tichete de parcare de la S.C. Boss Company S.R.L. îşi asumă întreaga responsabilitate pentru acţiunea întreprinsă, alături de S.C. Boss Company S.R.L., care în mod nejustificat a încasat aceste sume de bani” dă de înţeles că şoferii care au plătit pentru parcare sau accesul în Cetate vor trebui să se descurce singuri să-şi recupereze banii, dacă vor dori acest lucru. Însă ce se întâmplă dacă şoferii refuză să plătească? Pe indicatoarele care marchează locurile de parcare este afişat avertismentul că neplata parcării poate duce la blocarea roţilor şi o amendă de 25 de lei. Poate o firmă privată să dea amenzi? Şi dacă da, poate garanta cineva că, în condiţiile în care contractul de concesiune a parcărilor din Sighişoara a expirat, cei ce refuză să plătească amenzile nu vor avea de suferit în viitor din această cauză? Greu de spus… În ce priveşte parcările poţi să presupui că mai „scapi” fără să plăteşti, însă dacă doreşti să urci cu autoturismul în Cetate nu-ţi ridică nimeni bariera dacă nu plăteşti taxa…

Dar problema de fond este că, în ciuda existenţei unei hotărâri de consiliu care arată că contractul de concesiune a parcărilor a expirat, încă sunt colectate taxe de parcare şi urcare în Cetate. Pe ce bază? Unde se duc aceşti bani? Şi ce se întâmplă cu banii „nerevendicaţi” de plătitori atunci când această situaţie se va rezolva, dacă se va rezolva cumva şi cândva? Pentru că e greu de crezut că toţi ei care au plătit după 12 decembrie 2012 vor încerca vreodată să-şi recupereze banii sau că toţi plătitorii pot să şi facă dovada plăţii… Vorbim aici, pe lângă localnici, şi de miile de turişti care au trecut prin Sighişoara din 12 decembrie 2012 şi până acum, precum şi de faptul că nu toţi au aşteptat, de pildă, să li se elibereze şi o chitanţă pentru plata taxei de acces în Cetate cu autoturismul… Sper că un punct de vedere care să lămurească aceste aspecte vom primi atât de la municipalitate, cât şi de la administratorul SC Boss Company SRL, oricine ar fi acesta (pentru că am înţeles că nu mai este Iulian Sîrbu, întrucât nu-i permite mandatul de consilier local. Însă el poate exprima un punct de vedere în acesta chestiune chiar în calitatea lui de reprezentant al comunităţii).

Odiseea parcărilor sighişorene

Istoria parcărilor din Sighişoara a fost una destul de zbuciumată de când numărul autoturismelor din Sighişoara, precum şi al celor care tranzitează oraşul, a început să crească simţitor. După ce la începutul anilor 2000 acestea au fost concesionate pentru o scurtă perioadă de timp unei firme din Cluj care a instalat şi parco-metre ce funcţionau cu monede, în luna iunie a anului 2005 Consiliul local a hotărât ca acestea să fie date în concesiune firmei Boss Company SRL, condusă atunci de către Iulian Sîrbu. Prin contractul de concesiune nr. 4/12171/13.06.2005 firma primea în administrare parcările din municipiul Sighişoara, respectiv din zona centrală a municipiului, 40 de locuri de parcare situate în str. Griviţei şi  9 locuri de parcare situate în str. General Grigorescu. În schimb concesionarul se obliga să execute investiţii de 210.000 lei şi mai apoi, plata unei redevenţe stabilite de comun acord. Lucrurile păreau să meargă bine pentru că în 2008 Consiliul local Sighişoara a aprobat prin Hotărârea nr. 45 prelungirea contractului de concesiune cu încă 10 ani, iar suma pe care concesionarul trebuia s-o investească s-a majorat la 710.000 lei. La contractul din 2005 s-au adăugat până în 2008, patru acte adiţionale care modificau unele clauze din contractul iniţial (nr.1/10.05.2006, 2/29.10.2007, 3/29.02.2008 şi 4/30.06.2008).

Însă iată că în 2010 ceva începe să scârţâie în relaţia dintre Primăria Sighişoara şi SC Boss Company SRL pentru că în vara acelui an apar primele contre între autorităţi şi firmă, ceea ce culminează cu constituirea de către Consiliul local a unei comisii de analiză a contractului de concesiune privind administrarea parcărilor  din Sighişoara. Presa locală şi judeţeană a insinuat că această bruscă „deteriorare” a relaţiei între Primărie şi SC Boss Company SRL are legătură cu tentativa de puci eşuată a lui Iulian Sîrbu, pe-atunci membru al PSD, care a încercat să obţină în forţă funcţia de preşedinte a organizaţiei Sighişoara a partidului, funcţie care i-ar fi asigurat obţinerea candidaturii pentru fotoliul de primar la alegerile din 2012. Coincidenţă sau nu, iată că într-o şedinţă extraordinară a Consiliului local din decembrie 2010, comisia de analiză a contractului de concesiune face public raportul rezultat în urma controalelor, raport care nu este tocmai favorabil firmei Boss Company. Din păcate n-am găsit acel raport în format electronic pe site-ul Primăriei însă din alte documente rezultă că, potrivit raportului, firma n-a respectat mai multe dintre clauzele contractului de concesiune, cum ar fi faptul că a majorat tarifele tichetelor de parcare fără înştiinţarea şi aprobarea Consiliului local; nu a realizat investiţia „montarea unui sistem de acces cu cartelă la parcarea din Piaţa Octavian Goga, obligaţie stabilită la pct. 4 din actul adiţional nr. 3/29.02.2008 la contractul de concesiune”;  nu a solicitat recepţia la finalizarea lucrării pentru investiţia „împrejmuirea parcării din Piaţa Octavian Goga cu stâlpi din fontă”; nu a respectat prevederile hotărârilor Consiliului local cu privire la restricţionarea accesului în Cetatea Medievală, etc. (vedeţi mai jos documentele în format .pdf). După acest raport, în martie 2011 Primăria primeşte de la Prefectura Mureş o înştiinţare prin care i se comunică faptul că „că prelungirea cu 10 ani a contractului de concesiune nr. 12171/13.06.2005 încheiat cu S.C. Boss Company S.R.L.  privind activitatea de administrare a parcărilor din municipiul Sighişoara, este nelegală şi a fost fraudată legea” şi se se solicită revenirea asupra Hotărârii Consiliului local nr. 45 din 28 februarie 2008 şi intrarea în legalitate în ceea ce priveşte prelungirea contractului. Nelegalitatea consta în faptul că contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa iniţială. Prin urmare executivul are de-a lungul anului 2011 şi 2012 câteva iniţiative privind reducerea termenului de concesiune sau chiar rezilierea contractului cu Boss Company SRL însă acestea s-au lovit de refuzul consilierilor de a le aproba prin vot sau de lipsa cvorumului la şedinţele în care s-au discutat aceste probleme. Este vorba de şedinţele Consiliului local din iunie 2011 şi iulie 2012 pentru modificare; sau şedinţele din septembrie 2011 şi mai 2012 pentru reziliere. De asemenea, activitatea firmei Boss Company SRL a făcut obiectul şi câtorva informări solicitate de către consilierii locali (pe care le puteţi consulta mai jos).

Între timp SC Boss Company SRL acţionează în instanţă, secţia contencios administrativ, Primăria Sighişoara pentru a obţine suspendarea executărtii Hotărârii Consiliului Local nr. 128/28.07.2011, privind aprobarea Regulamentului de parcare, acces şi trafic în Cetatea Medievală Sighişoara – Zonă protejată cu valoare mondială, dar acţiunea este respinsă de Tribunalul Mureş ca nefondată, după cum reiese din Raportul de specialitate ce însoţeşte Hotărârea Consiliului local nr. 103 din noiembrie 2012, prin care contractul de concesiune cu SC Boss Company SRL expiră prin „efectul legii”.

Prin urmare, avem o hotărâre de consiliu intrată deja în vigoare, avem o soluţie definitivă dată de o instanţă… De ce Boss Company mai colectează taxele de parcare şi urcare în Cetate? Sperăm că vom obţine un răspuns cât mai rapid…

Adrian Diţă

Câteva documente preluate de pe site-ul Primăriei Sighişoara:

Informarea din februarie 2011

Informarea din august 2011

Informarea din octombrie 2011

Proiect de hotărâre din aprilie 2011

Proiect de hotărâre din iulie 2012

Proiect de hotărâre din noiembrie 2012

Both comments and pings are currently closed.

2 Responses to “Ale cui sunt parcările din Sighişoara?…”

  1. […] Ale cui sunt parcări… on Primarul Dorin Dăneşan nu mai … […]

  2. […] Ale cui sunt parcările din Sighişoara?… […]

Powered by WordPress | Designed by: Premium WordPress Themes | Thanks to Themes Gallery, Bromoney and Wordpress Themes